Laakson Laiturit laiturisanasto kaikille laitureista kiinostuneille
Aallonmurtajaponttoni Aallonmurtajaponttoneita ei ole termin käytöstä huolimatta olemassa. Todellisempi ilmaus on aallonvaimenninponttoni. Sen teho on rajallinen ja häviää kovassa tuulessa, mutta pienen aallokon ponttoni vaimentaa täysin.
Ankkuripaino Ankkuripaino on yleensä terästetty betonipaino, jota käytetään kelluvan laiturin ankkurointiin. Pienenkin laiturin yksittäisen ankkuripainon pitäisi painaa satoja kiloja, ison tonnin tai kaksi. Yhden massiivisen sijaan ankkuripainoja kannattaa olla useita kevyempiä, jotta ne lähtevät kovassa rasituksessa liikkeelle ja laituri säilyy ehjänä.
Betoniponttonilaituri Niin kutsutun betoniponttonilaiturin ponttonit ovat polystyreenilohkoja, joiden kansi ja kyljet on suojattu ohuella betonikuorella.
Huoltovapaa laituri Täysin huoltovapaata laituria ei ole olemassa. Yleensä ainakin ankkurointikettingit on uusittava laiturin elinkaaren aikana. Puuosat vaativat usein huoltoa, joskin järeä puu saattaa selvitä omillaan koko käyttöiän. Laituria kannattaa huoltaa, jos toimenpiteet parantavat laiturin turvallisuutta tai pidentävät sen käyttöikää.
Kalliokylkilaituri Kalliokylkilaituri on kiinteä laituri, joka on rakennettu jyrkän kallion reunaan. Tämä laiturimalli soveltuu rantaan, jossa on riittävästi vesisyvyyttä. Kalliokylkilaituri menestyy hyvin talviolosuhteissa silloin, kun sen rakenteet eivät ole tekemisissä jäiden kanssa.
Kantavuus Laiturin todellinen kantavuus selviää vain epätasaisella kuormalla. Se määrittyy laitakuormakokeella: laiturille lasketaan viivakuorma, jonka painopiste sijoittuu 20 cm etäisyydelle reunasta ja 10 cm korkeudelle kannesta.
Kelluva laituri Kelluva laituri on aina samalla korkeudella veden kanssa. Kelluva laituri menestyy talviolosuhteissa yleensä vastaavan hintaluokan kiinteää laituria paremmin.
Kiinteä laituri Kiinteä laituri ei kellu, vaan tukeutuu pohjaa vasten. Kiinteä laituri on aina säiden ja vuodenaikojen armoilla: jäiden liikkeet kuluttavat perusteita ja pahimmassa tapauksessa rikkovat ne käyttökelvottomaksi.
Kiviarkkulaituri Kiviarkkulaituri on valmistettu kivillä täytetystä hirsi- tai lankkuarkusta. Järeästä rakenteesta ja suuresta painosta huolimatta se on arka jäiden liikkumiselle sekä pysty- että vaakasuunnassa.
Kuumasinkitys Kuumasinkitys on niin sanotun mustan teräksen paras suoja korroosiota vastaan. Laiturin kaikki teräsosat tulisi olla kuumasinkittyjä, ruostumatonta tai haponkestävää terästä. On tärkeä huomioida, että kuumasinkitty ja ruostumaton teräs eivät saa olla kosketuksissa toistensa kanssa.
Maapengerlaituri Maapengerlaituri on nimensä mukaisesti louheesta rakennettu maapenger. Sen yläpinta on normaalisti verhottu hienommalla maa-aineksella, kuten murskeella tai muulla päällysteellä. Maapengerlaituri menestyy vaativissakin olosuhteissa ja toimii myös aallonmurtajana.
Muoviponttonilaituri Muoviponttonilaiturin kellukkeet ovat yleensä joko alipainemuovattuja tai rotaatiovalettuja ponttoneita, jotka on täytetty esimerkiksi polystyreenillä tai uretaanilla. Muoviponttonilaituri on yleensä pieni ja kevyt, mutta taipuu hyvin isoksikin kokonaisuudeksi. Malli sopii erityisesti suojaisen rannan uimalaituriksi. Alipainemuovatut ja rotaatiovaletut ponttonit tulisi ottaa rannalle talven ajaksi.
Muoviputkiponttonilaituri Muoviputkiponttonilaiturin käyttökohde riippuu putken läpimitasta. Pienemmistä putkista valmistetut mallit vastaavat muoviponttonilaitureita, kun taas halkaisijaltaan yli puoli metriset putket sopivat vaativampaankin käyttöön.
Paaluankkurointi Paaluankkuroitu laituri on kelluva laituri, joka pysyy paikoillaan pohjaan painettujen paalujen avulla. Talvisin paalut liikkuvat jäiden mukana ja vaativatkin jokakeväistä huoltoa. Parhaiten paaluankkurointi sopii matalan veden pienille laitureille, jolloin sen etu on mahdollisuus rakentaa ja huoltaa laituria edullisesti itse.
Paalulaituri Paalulaituri on rakennettu pohjaan juntattujen paalujen, tolppien tai tassuilla seisovien alumiinitolppien varaan. Tämä laiturityyppi soveltuu matalaan veteen ja vesistöihin, joissa on pieni vedenkorkeuden vaihtelu. Paalut tai tolpat eivät normaalisti menesty talven yli ilman huoltoa.
Poiju Poiju on helppo ja turvallinen ratkaisu veneen kiinnittämiseen. Kaikkien metalliosien pitää olla kuumasinkittyjä, poijun polystyreenitäytteinen ja ankkuripainon mitoitettu veneen kokoon, pohjan laatuun ja tuuliolosuhteisiin.
Raskasbetoniponttonilaituri Raskasbetoniponttonilaituri koostuu kookkaista, usean tonnin painoisista polystyreenilohkoista, jotka on suojattu betonikuorella. Se soveltuu isonkin veneen kiinnittämiseen ja vaimentaa jonkin verran aallokkoa. Käyttötarkoituksensa vuoksi raskasponttonilaituri vaatii ammattimaisen ankkuroinnin.
Sakkeli Sakkeli on hevosenkengän muotoinen, erillisellä ruuvitapilla suljettava lukkohela. Sitä käytetään sekä veneiden että laiturien ankkurointiin. Pohjapainoihin asennettavan sakkelin tulisi olla lukittava.
Teräsputkiponttonilaituri Teräsputkiponttonilaiturin ponttonit on valmistettu nimensä mukaisesti teräksestä. Ponttonit ovat todella pitkäikäisiä ja soveltuvat parhaiten isoihin laitureihin, joilta vaaditaan muun muassa kykyä kestää tungoskuormaa.
Vakavuus Laiturin vakavuus tarkoittaa sen kallistuskulmaa silloin, kun todellisen kantavuuden mukainen kuorma sijoittuu laiturin toiselle reunalle. Suositeltava maksimikallistuma on alle kymmentä astetta.
* * *